Forrás: autoblog.hu

Megérkezett a hazai márkakereskedésekbe az új Toyota Prius Plug-in Hybrid, amely kategóriaelső elektromos hatótávolsággal és rendkívül innovatív technológiákkal egészíti ki a negyedik generációs Prius összes előnyét, miközben a forradalmi technológiák révén akár 1 literre is leszoríthatjuk az üzemanyag-fogyasztást.

A Toyota kínált először PHV (Plug-in Hybrid Jármű) modelleket. A második generációs Prius Plug-in Hybrid bemutatásával a vállalat újabb lépéssel jutott közelebb céljához, vagyis ahhoz, hogy a HV (hibrid), EV (elektromos) és FCV (üzemanyagcellás) modellek révén 2050-ig 2010-hez képest 90 százalékkal csökkentse flottaszintű CO₂-kibocsátását.

Az első generációs Prius Plug-in Hybrid vásárlóinak visszajelzéseit figyelembe véve a Toyota nem csupán a legújabb Prius újabb változatát alkotta meg, hanem a maga nemében egyedülálló autót tervezett. Az új modell számos, technológiai áttörést jelentő megoldást hordoz, amelyek közül kettő újdonságnak számít a Toyotánál (az akkumulátor-melegítő rendszer és a kettős elektromotoros EV-hajtás), két másik pedig világújdonság (az EV-hatótávolságot növelő napelemes tető és a gázbefecskendezéses hőszivattyús klímaberendezés).

Az elektromos hatótávolság több mint kétszeresére, 50 kilométerre nőtt, és az elektromos üzemmódban elérhető maximális sebesség immár nem 85, hanem 135 km/óra, miközben a feltöltés 65 százalékkal gyorsabb lett: a II-es típusú, III-as üzemmódú Mennekes csatlakozóval mindössze 2 óráig tart a folyamat. A vásárlók egyszerre két autó előnyeit élvezhetik: egy még kifinomultabb full hybrid modellt és egy teljes értékű, tisztán elektromos hajtású járművet, amelynek EV hatótávolsága több mint duplája az előző generációs változatnak.

A csomagtér alatt található, nagy kapacitású lítium-ion akkumulátor kulcsfontosságú szerepet játszik az új Toyota PHV 50 km-t is meghaladó EV-hatótávolságában. Az akkumulátor kapacitása is megduplázódott: a korábbi 4,4 helyett immár 8,8 kWh – ugyanakkor mérete csupán 60 százalékkal, 87-ről 145 literre nőtt, és 120 kg-os tömege csak 50 százalékkal lett nagyobb.

Az EV-teljesítmény is 83 százalékkal növekedett, ami a Toyota első olyan hibrid hajtásláncának köszönhető, amelyben kettős elektromotoros hajtási rendszer működik. Az új, rendkívül kompakt méretű egyirányú tengelykapcsoló lehetővé teszi, hogy a hibrid rendszer generátora második elektromotorként is működhessen; ez a megoldás erőteljesebb gyorsítást és még élvezetesebb teljesítményt kínál, s így 135 km/órára nőtt a tisztán elektromos hajtással elérhető végsebesség, az autó hajtásához pedig még ritkábban kell használni a benzinmotort.

Miközben a Prius Plug-in Hybrid EV-üzemmódban halad, az autó energia-felhasználását tovább csökkenti az új PHV rendszer javított hatékonysága. Az új Prius negyedik generációs full hybrid hajtását ebben az autóban több kifinomult technológia egészíti ki. A klímaberendezést immár – világelső megoldásként – gázbefecskendezéses hőszivattyú működteti, amely akár -10 fokos külső hőmérsékletig is képes a benzinmotor beindítása nélkül felfűteni az utasteret. A hagyományos fűtésnél, illetve a nagy teljesítményű elektromos fűtőelemeknél jóval hatékonyabb hőszivattyú a külső levegőből nyert hővel melegíti a kabint.

Az autóban emellett egy új akkumulátor-melegítő rendszer is működik, amely feltöltés közben akár -20 fokos külső hőmérséklet mellett is hatékony üzemi hőfokra fűti fel a cellákat. Ez mind az akkumulátor teljesítményét, mind pedig hatásfokát a megfelelő szinten tartja, így a hideg időjárás minimális hatást gyakorol az elektromos hatótávolságra.

A tetőn egy nagyméretű napelem-panel kapott helyet, ami villamos energiát termel a hibrid rendszer akkumulátorának töltéséhez. Amikor az autó parkol (de nincs rácsatlakoztatva egy feltöltőre), a napelemes tető egy köztes napelem-akkumulátort tölt, ami – ha már teljesen feltöltődött – továbbadja töltését a fő akkumulátornak. Menet közben a napelem a 12 voltos akkumulátort tölti, ezzel pótolva a segédberendezések áramfelvételét, csökkentve ezáltal a fő akkumulátor energiaveszteségét, és akár 2-3 százalékkal javítva a hibrid rendszer hatásfokát. Az időjárástól függően a napelemes töltés akár napi 5 kilométerrel, illetve évente mintegy 1000 kilométerrel növelheti az Prius Plug-in Hybrid hatótávolságát elektromos hajtás (EV) üzemmódban.

A 122 lóerős Prius Plug-in Hybrid 11,1 másodperc alatt gyorsul 100 km/órás tempóra, végsebessége pedig 162 km/óra. Ugyanakkor a szabványos vegyes átlagfogyasztása csupán 1,0 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 22 g/km. A csekély üzemanyag-fogyasztásban kulcsfontosságú szerepet játszik az aerodinamikus karosszéria, a Prius Plug-in Hybrid légellenállási együtthatója mindössze 0,25 Cw.

A Prius Plug-in Hybrid modellben a legújabb Prius műszerfal-kialakítását találjuk, ugyanakkor a 8 colos infotainment képernyő frissebb grafikus felületet kapott, akárcsak a kettős, 4,2 colos műszerfali kijelzők. A műszerfalat selyemfényű krómbetétek díszítik, amelyek a váltókar fehér paneljén is megjelennek. A hátsó helykínálatot és komfortérzetet nagyban növeli, hogy hátul két ülés található, amelyeket egy középkonzol választ el egymástól. A csomagtér padlója 160 mm-rel magasabb, hogy elegendő helyet biztosítson az alatta elhelyezett, nagyobb méretű hibrid akkumulátornak, de a csomagtér befogadó képessége így is 360 liter.

Az új Prius Plug-in Hybrid kizárólag a legmagasabb, Executive felszereltséggel vásárolható meg, alapára 12,6 millió forint.