A Toyota Prius és az autóversenyzés a legtöbbek számára nem összeegyeztethető. Pedig a negyedik generációs Prius már komoly autóversenyeken is indul, nem is akármilyen eredménnyel, most pedig elkészült a legújabb versenycélú átalakítás.

 

%KA%Ültetés, sárvédő-szélesítés, a gyáriak helyett ultrakönnyű 18 colos alufelnik, mögöttük Brembo fékek − egyebek mellett ezektől lesz versenyautó egy Prius%KA%

Ültetés, sárvédő-szélesítés, a gyáriak helyett ultrakönnyű 18 colos alufelnik, mögöttük Brembo fékek − egyebek mellett ezektől lesz versenyautó egy Prius

A Prius G Extreme az USA-ban készült, ahol a Toyota engedett a Beyond Marketing cég rábeszélésének, és ráállt arra, hogy elkészítse a sorozatgyártású Prius versenyváltozatát. A munkához a tapasztalt átépítőmester, Gordon Ting látott hozzá, hogy alig három hónap múlva bemutathassa az autót.

Első lépésként a Prius belső terét teljesen kiszedték, az átépítésben részt vevő Evasive Motorsport ezután beépített egy nagy szilárdságú, könnyített bukókeretet, majd szénszálas tetőt és középső konzolt kapott az autó a további könnyítés érdekében. Ezután a Sparco által gyártott hatpontos biztonsági övvel szerelt versenyülés következett, a gyári kormányt egy könnyített Sparco kormánykerékre, a nehéz gyári központi kijelzőt pedig egy ultrakönnyű, többfunkciós kijelzőre cserélték, valamint részlegesen átalakították a Prius felfüggesztését is.

%KA%Versenykormány Sparco ülés, bukócsövezés és tűzoltórendszer is került az utastérbe%KA%

Versenykormány Sparco ülés, bukócsövezés és tűzoltórendszer is került az utastérbe

Ne feledjük azonban, hogy továbbra is egy sorozatgyártású Priusszal van dolgunk – a motortérben a Prius IV 122 lóerős Atkinson ciklusú, nem mellesleg a világ legjobb termikus hatásfokú benzinmotorja dolgozik. A Prius G Extreme kormányrendszere és karosszériája is a gyári – a kasztni csak kisebb mértékben került aerodinamikai szempontból javításra négy versenykarosszériákkal foglalkozó cég segítségével. Kuhl Racing (kiegészítő elemek), Evasive Motorsports (karosszéria-elemek szélesítése), Craft Square (versenyautó-tükrök) és Volks (teljesen lapos padló az autó alatt, integrált diffúzorokkal). A felfüggesztés a bevált gyári megoldáson alapul, csupán a lengéscsillapítókat cserélték ki Tein márkájú, Active EDFC Unit Street Flex típusúra. A gyári felniket ugyancsak cserélték, hiszen az autón itt volt az egyik legnagyobb – a versenyszempontból nagyon fontos – rugózatlan tömeg. A Prius G Extreme ultrakönnyű Rays felniket kapott, melyekre Toyo Proxes R888 versenyabroncsok kerültek.

 

Az első, még nem hivatalos próbákat a kaliforniai Willow Springs pályán végezték el, ahol imponáló stabilitási eredményeket értek el: a mérésre szolgáló próbapályán az átalakított Prius G 0,99g-s oldalirányú gyorsulást produkált. A Prius G-t létrehozó csapat szerint, az 1g érték elérése csupán pár kisebb módosítás kérdése.

%KA%Állítólag kanyarvadászatban erős a Prius G Extreme. Saját tömegét a szériaváltozathoz mérten jelentősen, 900 kilogrammra csökkentették%KA%

Állítólag kanyarvadászatban erős a Prius G Extreme. Saját tömegét a szériaváltozathoz mérten jelentősen, 900 kilogrammra csökkentették

Az első próbák szerint a Prius G Extreme inkább kanyargós, technikás versenypályákra való, mert a hosszú, egyenes szakaszokon a motor ereje a jelenleg 900 kilogrammos autóhoz még mindig kevés, azonban a tesztek biztatóak, és nem lehetetlen, hogy a Prius ne csak az üzemanyag-fogyasztás bajnoka, hanem a versenypályák egyik fontos kulcsszereplője legyen a jövőben.

Van, ahol már hódít

A japán GT sorozatban a Prius már 2016 januárja óta részt vesz Prius GT300 néven. Természetesen nem egy szériagyártású autóval indul a gyár. Egy teljes mértékben átalakított modellről van szó, amely a hibrid és egy szuperhibrid keveréke, és leginkább a World Endurance bajnokság (WEC) futamain – köztük a Le Mans-i 24 órás – induló Toyota versenyautókhoz áll közel. Motorházteteje alatt egy Lexus LS hibrid hajtáslánca dolgozik. A V8-as motor úgy van tunningolva, hogy nyomatéka akár egy vadászrepülő legyőzéséhez is elegendő lenne.